lunes, 29 de abril de 2019

Childcare


At the Pharmacy Office we can find a variety of products focused on breastfeeding babies, for parents and even children's age of children.







AUTORES: Yanira Franco i Raquel Gámez 








viernes, 26 de abril de 2019

El laboratori

QUÈ ÉS UN LABORATORI?

Un laboratori és un lloc on es fan diverses pràctiques necessàries per realitzar investigacions, experiments, i treballs de caràcter científic, tecnològic o tècnic; estan equipats amb instruments amb els quals es realitzen experiments o investigacions i pràctiques diverses, segons la ciència.


En el cas del nostre laboratori, preparem Fórmules Magistrals i Preparats Oficinals, així com fórmules individualitzades pels pacients.

Al laboratori de l’Escola Solc nou disposem d’un espai per a practicar com podem preparar càpsules, productes semisòlids (gels, cremes, ..) 

PROTECCIÓ INDIVIDUAL


Per a treballar a un laboratori cal anar amb bata, guants i el cabell recollit.

En cas de treballar en laboratoris d'hospitals que requereixen zones estèrils i una major protecció per al tècnic, a més, caldrà portar ulleres de protecció individual, peücs, doble guant i tan bata com pantalons impermeables.




MATERIALS VOLUMÈTRICS

Aquest tipus de material permet la mesura precisa de volums. En aquest grup s'inclouen buretes, pipetes graduades, pipetes aforades, micropipetes i matrassos aforats. En funció de la seva quantitat:

- Pipeta graduada: És un tub de vidre amidat per a mesurar i transportar un volum fix o variable.

- Pipeta aforada: També és un tub de vidre però permet un únic enrasament superior, de manera que només pot mesurar un determinat volum.

- Micropipetes: És un instrument de mesura de volums líquids molt petits, d'entre 1 i 1.000 μL.

- Matràs aforat: S'empra per a mesurar i emmagatzemar un volum exacte de líquid amb base a la capacitat del propi matràs, que apareix indicada.

- Buretes: S'utilitza per a mesurar líquids que es volen afegir a altres envasos.



                    Pipeta graduada      Pipeta aforada        Micropipeta



                                         Matràs aforat                   Bureta      


MATERIALS NO VOLUMÈTRICS

Aquests materials no són per a mesurar sinó que serveixen per a fer operacions de laboratori com escalfar, agitar o contenir o emmagatzemar líquids. S’inclouen: matrassos Kitasato, tubs d'assaig, embuts i cristal·litzadors.

- Tubs d'assaig: Són tubs llargs i prims, tancats per un extrem que poden tenir una gran varietat dels longituds i d'amplades; també hi ha l'opció de que portin tap.

- Cristal·litzadors: Són recipients que tenen la base ampla i molt poca alçada.

- Embuts: L'embut té un extrem cònic i l'altre tubular i normalment serveix per a traspassar líquids d’un recipient a un altre. Cal manipular-los amb cura per a evitar que l'extrem tubular, que és bastant estret, no es trenqui.

- Matrassos Kitasato: Són matrassos que tenen la paret gruixuda i una tubuladura lateral. Són útils per a filtrar i mantenir el buit al seu interior.


                       Tubs d'assaig             Cristal·litzador



                        Embut                    Matràs Kitasato


AUTORS: Ona Martínez i Joan Padrós




miércoles, 24 de abril de 2019

Astènia primaveral

La transició de l'hivern a la primavera es caracteritza per dos factors que alteren els ritmes biològics: el canvi horari que suposa avançar els rellotges una hora i la pujades de temperatura. Això suposa que, en tant que el seu organisme s'adapta a aquestes noves referències biològiques, moltes persones senten una sensació de cansament físic i mental, somnolència durant el dia, desgana i fins i tot irritabilitat. També pot afectar els cicles de son i, com a conseqüència, generar una mica de cansament. Tota aquesta simptomatologia estacional configura el que es coneix com astènia primaveral i que pot afectar fins a un 10% de les persones.
Aquesta situació transitòria que dura tot just un parell de setmanes, el temps suficient perquè el ritme biològic de l'organisme s'adapti a les noves condicions de llum i temperatura.
             
Resultat d'imatges de niño cansado

Les causes de l'astènia primaveral no es coneixen amb precisió, encara que es creu que són degut als canvis d'horari i temperatura, ja que poden alterar la concentració d'endorfines, també conegudes com hormones de la felicitat. A més, les exigències de consum energètic seran majors en incrementar la temperatura i les hores de llum diürna. Es produeix en tots els éssers vius i l'ésser humà no és una excepció.

I perquè notem cansament? Perquè el canvi no és immediat: l'organisme comença a consumir més energia sense arribar a produir la suficient per cobrir la demanda, i això és el que genera aquesta sensació de cansament que dura uns quants dies.




vitaminas para la astenia primaveral


És important advertir que l'astènia primaveral és també un quadre simptomàtic que s'associa a trastorns físics i psicològics concrets, com ara:

· L'existència d'anèmia

· Hipotiroïdisme
· Embaràs
· Trastorns del son
· Períodes d'estrès
· Ansietat
· Depressió

També l'excés de treball i d'exercici poden causar astènia. En aquests casos, òbviament aquest quadre simptomàtic no està subjecte al calendari, encara que poden intensificar amb l'arribada de la primavera.


Però el veritablement important és que totes aquestes circumstàncies indueixen en l'organisme humà una sèrie de mecanismes que alteren la regulació dels ritmes circadiaris mitjançant un canvi en la secreció de determinades hormones: endorfines, cortisol, melatonina, etc. Tals alteracions hormonals ocasionen una alteració dels ritmes biològics, que s'han d'adaptar a les noves condicions ambientals, més exigents en el consum diari d'energia. És com si l'organisme despertés d'una letargia hivernal, marcat per les baixes temperatures i les poques hores de llum diürna.


La simptomatologia que provoca és:



Resultat d'imatges de astenia primaveral




Tractament


En qualsevol cas, l'astènia primaveral desapareix per si sola en una o dues setmanes, depenent de cada persona, ja que hi ha patologies que, com els al·lèrgics al pol·len, poden exacerbar els símptomes d'aquest trastorn d'adaptació a les noves condicions ambientals.

En realitat no hi ha un tractament específic per minimitzar els símptomes de l'astènia primaveral. Però sí es pot minimitzar-ne els efectes accelerant el procés d'adaptació de l'organisme mitjançant l'adopció d'una sèrie de mesures:


· Anticipar-se al canvi horari que es realitza a la primavera adaptant gradualment la rutina diària a la nova hora abans que aquest es produeixi. És important que els horaris de menjar i son (anar a dormir i llevar-se) siguin molt regulars, mantenint els intervals habituals.


· L’ exercici físic moderat ajudarà a accelerar el procés d'adaptació, facilitant l'alliberament de l'estrès i la conciliació del son, que serà més reparador.


· La alimentació s'ha d'adaptar a les necessitats que les noves condicions ambientals generen en l'organisme: menys aliments hipercalòrics i major presència de fruites i verdures fresques.


· La correcta hidratació és molt important, ja que amb l'elevació de les temperatures se sua més i l'organisme necessita més líquids.


· Mantenir les rutines del son és fonamental: l'astènia primaveral afecta la secreció de melatonina -la hormona que indueix el son- i pot ocasionar alteracions del son, de manera que aquest no sigui tot el reparador que caldria. Per evitar-ho cal mantenir el nombre d'hores de son, per al que és important sopar almenys una hora abans d'anar-se'n al llit, reservar el dormitori només per dormir i mantenir-lo a una temperatura adequada, a més de baixar les persianes si encara hi ha llum diürna.


· També existeixen complements alimentaris (suplements de vitamines) o medicaments que contenen Ferro que ajuden a millorar aquest estat de cansament.


Imatge relacionada


L'astènia primaveral no és una malaltia i no requereix cap tractament concret. Però si seguim les anteriors recomanacions evitarem sentir-nos cansats i començarem la primavera molt més actius i alegres.


AUTORES: Mar Jiménez, Mariam Kirkitadze i Laura Parareda


lunes, 22 de abril de 2019

Estils de vida saludables


Una alimentació equilibrada, la pràctica diària d'exercici físic i tenir hàbits saludables com dormir bé i un mínim de 7 hores són accions amb un paper fonamental a l'hora de manternir una bona salut, tant a nivell físic com a nivell psicològic.

L'ALIMENTACIÓ

Resultat d'imatges de ALIMENTACIÓN SALUDABLE

L'alimentació és una part important de la nostra vida. A través de l'alimentació obtenim nutrients per tindre energia per viure. Però, a més de ser un procés biològic, l'alimentació també és un procés emocional i social.

En què consisteix un hàbit alimentari saludable?

Per a adquirir aquest hàbit és recomanable dur a terme una alimentació que sigui:

- Variada: Inclou diferents aliments de cara a obtenir tots els nutrients que necessitem. Els nutrients es divideixen en 5 grups: hidrats de carboni, proteïnes, greixos, vitamines i minerals. Com no existeix cap aliment que els contingui tots, és molt important fer una dieta variada. 

Resultat d'imatges de ALIMENTACIÓN SALUDABLE

- Suficient: Ja que ha de contenir la quantitat necessària per satisfer la demanda de nutrients del cos, no ha de ser excessiva ni tampoc tenir mancances, és a dir, les quantitats justes. 








- Adaptada: A les necessitats de cada persona. Per exemple, un esportista necessita més calories que una persona que treballa asseguda en una cadira davant d'un ordinador.

Imatge relacionada



- Equilibrada: La manera d'aconseguir-ho és basar-se en les indicacions de la piràmide alimentària.


Imatge relacionada


El fet de que una alimentació equilibrada tingui forma de piràmide implica que és important respectar la proporció dels aliments que cal ingerir a diari. Així doncs, basant-nos en la piràmide hauríem de fer, diàriament:

· Fer 5 àpats diaris: 3 principals i 2 addicionals. Els àpats s'han de complementar entre ells i evitar les repeticions en el mateix dia. 
· L'esmorzar és un àpat fonamental en l'equilibri alimentari. Per això és imprescindible que sigui complet i inclogui: làctics, cereals (pa, cereals d'esmorzar…) i fruita fresca (sencera, trossejada, sucs naturals…)
· No oblidar mai que el pa, la pasta, l'arròs, la patata, etc. són bàsics.
· És molt important menjar diàriament fruites, verdures i hortalisses.
· És necessari incloure els llegums 2-3 cops a la setmana.
· Escollir, sempre que sigui possible, l'oli d'oliva tant per cuinar com per amanir.
· Prioritzar l'aigua enfront d'altres begudes.


HÀBITS SALUDABLES


- Higiene: Una higiene adequada evita molts problemes de salut, des d'infeccions a problemes dentals o dermatològics, és fonamental un bon rentat de les mans i del cos.

Resultat d'imatges de lavar manos

- Activitat social: L'aïllament social pot portar a un deteriorament gradual i irreversible de les capacitats físiques i mentals, fins i tot a la incapacitat física i la demència.


Imatge relacionada

- Equilibri mental: No es refereix a l'existència de malalties mentals, sinó l'estat de benestar emocional i psicològic. L'estrès, el cansament, la irascibilitat, l'ansietat són, entre altres, alguns dels signes que indiquen que l'estat mental no és del tot saludable.

Resultat d'imatges de equilibrio mental


- Exercici físic: Les recomanacions generals determinen uns 30 minuts diaris d'activitat física a una intensitat moderada, ja sigui caminar a pas lleuger o fer algun tipus d’activitat.


Resultat d'imatges de correr en pareja



AUTORS: Ivan Lucas, Cristian Martínez i Paolo Pereyra